بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع مهم جداً لكل ركاب ال 128 وهو عمل تقويات ودعامات للعربية كلها لمنع الشروخ اللى بتحصل فى الشاسيه او الركب او الشنطة او او او .. ندخل فى الموضوع ... ونبدأ بالشاسيه :
طبعا اي حد راكب 128 مر بمشكلة الشاسيه سواء يفتح او يتشرخ يقوم يجري علي السمكرى الحم الحم الحم زرجينة فوق و زرجينة تحت و شيل الموتور و ركب و رش الحوض و فلوس يمين و شمال و اول مطب هوب ولا اكنك عملت حاجة المشكلة بقي في الصنايعى بيحل المشكلة اللى قدام و مبيحلش السبب الاصلى اللى هوا كذا حاجة مساعدين مثلا المساعد بايظ او محجر بيرزع في المطبات ويشرخ العلب ويفتح شاسيه .. حتت باروما بسبب تراكم المياه .. مقص بايظ ،،، الخ وطبعا انتو عارفين عربية بقالها اكتر من 30 سنة ماشية في شوارع مصر و علي ايامها مكنش فيه معالجة للشاسيه ضد الصدا و التاكل ولا الكلام ده خالص يبقي كده نبص علي سبب المشكلة الاول ، و بعدين تاني حاجة المقاسات الصح يعني لازم حد بيفهم في الشاسيه و المقاسات مش اي زراجين و خلاص لان السنتيمتر بيفرق في حاجات كتيير ثالث حاجة و ديه الاهم نوع اللحام المفروض ارجون طبعا لو رحت لسمكري و قلتله ارجون هيفتكرك بتشتمه رابع حاجة العزل فيه طرق كتير بس اسهلهم و ارخصهم بلاك او بيتومين او شيش لوك علي حسب التسميات و فيه حاجات تانية كتير عند بتوع بويات العربيات خامس حاجة التدعيم عن طريق الشدادات من البطاحة للبطاحة ، من البطاحة للركبة النحيتين ، من البطاحة لتحت الازاز الامامي .. في العصب من الركبة للمقص النحيتين .. من الركبة للركبة .. و من المقص للمقص .. ومن المقص للميزان .. وطبعا احنا بنعملهم عمولة لكن برة بيبقي كيت كامل طبعا احنا ملناش دعوا بالحاجات ديه احنا بتوع العمولة :D و في حل اخير انك تصب رصاص بس التكلفة بتبقى عالية جدا .
طبعا اي حد راكب 128 مر بمشكلة الشاسيه سواء يفتح او يتشرخ يقوم يجري علي السمكرى الحم الحم الحم زرجينة فوق و زرجينة تحت و شيل الموتور و ركب و رش الحوض و فلوس يمين و شمال و اول مطب هوب ولا اكنك عملت حاجة المشكلة بقي في الصنايعى بيحل المشكلة اللى قدام و مبيحلش السبب الاصلى اللى هوا كذا حاجة مساعدين مثلا المساعد بايظ او محجر بيرزع في المطبات ويشرخ العلب ويفتح شاسيه .. حتت باروما بسبب تراكم المياه .. مقص بايظ ،،، الخ وطبعا انتو عارفين عربية بقالها اكتر من 30 سنة ماشية في شوارع مصر و علي ايامها مكنش فيه معالجة للشاسيه ضد الصدا و التاكل ولا الكلام ده خالص يبقي كده نبص علي سبب المشكلة الاول ، و بعدين تاني حاجة المقاسات الصح يعني لازم حد بيفهم في الشاسيه و المقاسات مش اي زراجين و خلاص لان السنتيمتر بيفرق في حاجات كتيير ثالث حاجة و ديه الاهم نوع اللحام المفروض ارجون طبعا لو رحت لسمكري و قلتله ارجون هيفتكرك بتشتمه رابع حاجة العزل فيه طرق كتير بس اسهلهم و ارخصهم بلاك او بيتومين او شيش لوك علي حسب التسميات و فيه حاجات تانية كتير عند بتوع بويات العربيات خامس حاجة التدعيم عن طريق الشدادات من البطاحة للبطاحة ، من البطاحة للركبة النحيتين ، من البطاحة لتحت الازاز الامامي .. في العصب من الركبة للمقص النحيتين .. من الركبة للركبة .. و من المقص للمقص .. ومن المقص للميزان .. وطبعا احنا بنعملهم عمولة لكن برة بيبقي كيت كامل طبعا احنا ملناش دعوا بالحاجات ديه احنا بتوع العمولة :D و في حل اخير انك تصب رصاص بس التكلفة بتبقى عالية جدا .
نيجى بقى للمشاكل اللى بيسببها الشروخ و فتح الشاسيه :
1- عومان فى العربية وعدم القدرة على السيطرة عليها خصوصاً عند الضغط علي دواسة البنزين مع الغيار الاول .
2- تاكل في الكاوتش و كل ما تظبط زوايا مبتتظبطش .
3- جلب العافشة تبوظ باستمرار .
4- خروج اكس و صليبة الكوبلن برا الفتيس .
5- طقة مع الفرامل او علي المطبات .
اسيبكم مع الصور ...
الكيت الجاهز بتاع بلاد بره