الثلاثاء، 17 فبراير 2015

عاوز أعدل فرامل ال 128 الخلفيه لديسكات

بسم الله الرحمن الرحيم


بعد ابحاث كتير توصلت ان فرامل ال 128 الخلفيه بتتعدل لديسكات عادى وطبعا كده اى حد حيقدر يسقط مكنه وحينسى موضوع الفرامل ده غير ان ضعف الفرامل اللى فيها بيخللى العربيه تتكفى للامام عند الفرمله مما يسبب فتح الشاسيه ومشاكل ال 128 اللى احنا عارفينها .


المهم ده موضوع جبته من منتدى اجنبى لتعديل الفرامل بس للاسف مش مصور عمل ايه فى فرامل اليد وعدلها ازاى ؟؟؟

عموماً ده رابط الصفحه للى عاوز يقرأ الموضوع بالكامل يمكن يفهم اكتر منى اللى عمله الراجل ده .



---------------------------------------------------------

دى الحاجات المطلوبه :



    • Coupe/Sedan Parking Brake Cable 124
    • Custom Adapter Plates (L & R)
    • Custom Rotor Spacers (qty 2)
    • M8 Flat Head Socket Cap Screws (qty 8)
    • X1/9 Rear Caliper Brackets (L & R)
    • X1/9 (or 124) Rear Calipers (L & R)
    • X1/9 (or 124) Rear Brake Pads (set)
    • X1/9 (or 124) Copper Crush Washers (qty 2)
    • X1/9 Rear Brake Hoses (qty 2)
    • Standard Fiat Brake Rotors (qty 2)  
    ------------------------------------------------------

    هو فك الصره ( الدشمة )








    وركب الكونفرتر اللى جايبه جاهز


    وركب الطنابير وركب الصاموله الكبيره الى مسكاها



    بعد كده حط الفلانشه اللى جات مع الكيت اللى اشتراه



    بعد كده ركب عليهم الديسكات وثبتهم بالمسمارين



    بعد كده ركب الجزء بتاع كالبرات الفرامل وطبعا اتربط فى الكونفرتر اللى ركبه اول حاجه



    وركب كالبرات الفرامل اخر حاجه



    وده الشكل النهائى








    دلوقتى اظن ان ممكن كل حاجه تكون معروفه الا الجزء ده



    ده بعد البحث لاقيت انه كيت بيتباع بالشكل اللى انا حاطط صورته كده بالظبط ، ثمنه كام بقى 290 دولار يعنى اكتر من 1000 جنيه فى حتته الحديده وال 8 مسامير دول هو طبعا ممكن يتعمل عند اى خراط بس لازم المقاسات تكون صح بالمللى كمان عشان مقاس الفلانشه ده معمول حساب انه يبقى الديسكات فى نص الكالبرات بالظبط بين فردتين التيل .. ده بالنسبه للتعديل اللى لقيته على النت.
    ------------------------------------------------------
    نيجي لأرض الواقع .. لتعديل ال 28 بديسكات خلفية من ارخص واسرع طرق التعديل وأما مركبته عندي غير من اداء الفرامل تماما بس ركب في الكروما بدون فلانشة كما سبق وذكرت لكن في الريجاتا والريتمو وال 28 ممكن تتعمل فلانشة مستطيلة أبعادها 125 × 50 ×25 مم ( طول × عرض × سمك ) وكلها بالمم وبيتم تفتيح مكان المسامير حسب مقاس اماكن مسامير الكاليبر والشمعدان بقطر 10مم وترك شفة داخلية 3مم واستخدام مسامير النكيه بدون رأس مقاس 10 مم (سن 17 ناعم) وبطول 60 مم وقد تحتاج ل 8 وردة 17 لرجلشة الكاليبر وضبطة لمنع احتكاكة بالديسك أما بالنسبة لكابل الفرامل فبتروح بكابل فرامل 28 و 25 للحاج ابراهيم الخراط في شامبليون امام الكيلاني وبتقولة عايز اعمل نهاية كابل ال 28 زى ال 25 وترجع كابل ال 25 للبياع تانى .

    ------------------------------------------------------




    ملحوظة :
    المسافة بين مسمارين الكاليبر بالضبط 88.9 مم وبالتالي يبقي ابعاد الفلانشة بعد اضافة 10 مم كقطر لكل مسمار 17 اللي بيثبت الكاليبر في الفلانشة واضافة 8 مم للحفاظ علي جسائة الفلانشة لكل جانب بعد خرم المسمار يبقي اجمالي العرض 125 مم او 12.5 سم وبالنسبة للطول قطر الدرم او طبلة الفرامل الخلفية لل 28 205 مم او 20.5 مم .. لكن قطر قرص طنبور الفرامل للتمبرا 252 مم او 25.2 سم وبالتالي اكبر ب 5 سم تقريبا بيقسم علي 2 علشان اخد مساحة التشغيل للفلانشة + مساحة تشغيل اماكن المسامير في الشمعدان يبقي طول الضلع 50 مم تقريباً
    ------------------------------------------------------
    دى صوره تخيليه للفلانشه اللى حتركب مكان الدشمه لتثبيت الكالبرات واللى حيتعمل فيها



    ودى صوره الدشمه الخلفيه بالطنابير بتاعه ال 125 جبتها من الكتالوج بتاعها



    بالاضافة للفلانشة حتشترى عدد 2 كاليبر خلفي ل 125 او 124 او البولونيز وعدد 2 خرطوم فرامل ريجاتا خلفي علشان طوال عن 28 وطقم تيل خلفى 125 وعلبة زيت باكم 400 مم لوكهيد الانجليزي وعدد 2 طنبورة تمبرا امامي او طنابير ريجاتا الامامية بس الافضل التمبرا لانهم اعرض واكبر في القطر وهيتخلصوا من الحرارة اسرع والمسامير الالنكيه وسلك فرامل 28 وتروح للحاج ابراهيم المذكور عاليه .

    ------------------------------------------------------
    يعنى المطلوب دلوقتى عشان التعديل كالأتى :

    1- عدد 2 كالبرات خلفى 125 او بولونيز
    2- عدد 2 تيل خلفى 125
    3- عدد 2 طنبوره امامى تمبرا او ريجاتا
    4- عدد 2 خرطوم فرامل ريجاتا خلفى
    5- علبه زيت باكم فرامل
    6- مسامير النكيه لتثبيت الفلانشه
    7- كابل الفرامل يتعدل النهايات بتاعته زى كابل ال 125
    8- الفلانشه المستطيلة تتعمل عند الخراط

    ----------------------------------------------------

    يارب يكون الموضوع عجبكم ...

    مع تحياتى








    الأرشيف

    جميع الحقوق محفوظة لــ Monster Fiat 128 2016 ©