الخميس، 26 مارس 2015

طريقة تقسيمة الكاتينة وتغيير السير

بسم الله الرحمن الرحيم


هشرحلكم طريقة تقسيمة الكاتينة و فوائد ظبطها والأضرار اللى ممكن تحصل لما تكون مش مظبوطة


أولا : الأضرار والمشاكل اللى ممكن تحصل لو الكاتينة مش مظبوطة


- لو الكاتينة مش مظبوطة بتأثر علي سحب العربية و عدم انتظام دوران الموتور والسخونة الزيادة بسبب توقيت الأشتعال أو خروج العادم أو دخول خليط البنزين .

- سير الكاتينة لازم يتغير في معاده أو قبل معاده كمان لأنه من أخطر سيور الموتور لإنه لو تلف ( أتقطع - سنون طارت منه ) ممكن يتسبب فى انه يثنى الصبابات أو يكسر بيستون ( البستم ) .
 -----------------------------------------------------------

ثانياً : مكونات تقسيمة الكاتينة



1- ترس الكرنك وهو الترس المسئول عن دوران المناول و الكامة و طرمبة المياه و الدينامو

2- المناول وهو المسئول عن طرمبة البنزين و الزيت و الأسبراتير

3- عمود الكامه وهو المسئول عن فتح و غلق الصمامات ( الصبابات ) و توقيتها 

 -----------------------------------------------------------

×× العدة المطلوبة لتغيير سير الكاتينة


مفتاح 13 

مفتاح 17 

مفتاح بيبه 10

مفتاح بوجيهات 


مفك عادة أو صليبة علي حسب الأسبراتير لو كلبسات يبقي أحسن عن نفسى أنا مبحبش أبو مسامير 

 -----------------------------------------------------------

نيجى للشرح وطريقة التركيب :

1- هنفك اول حاجة مسامير غطاء التقسيمة 3 مسامير 10 و الميكانيكي بيبقي مركب 2 و يكسل يربط الثالث .

2- هنفك سلك البوجيه الأول أمام الأسبراتير ثم البوجيه .

3- هنعشق الغيار الرابع وننزل فرامل اليد .

4- هندخل مفك مكان البوجيه و طلع البيستون عند ( TDC ) النقطة الميتة العليا عن طريق زق العربية للأمام أو للخلف أو ممكن نرفع العربية بالكوريك و ندوير العجلة باليد .

5- أول ما البيستون هيجي عند آل ( TDC ) هتلاقي الخرم أو الزنبة اللى فى ترس الكامة مكان نقطة من النقطتين اللى فى الصورة أما الصفراء أو الحمراء لو الصفراء لف لفة كمان لغاية ما يجي عند الـ ( TDC ) و الزنبة تحت مكان الحمراء أو جنبها بس البستون فوق علي الآخر و تمور العربية و تشد فرامل اليد .


6- لو الزنبة قدام البنز اللى طالع من القاعدة اللى لونها لبني في الصورة يبقي التقسيمة مظبوطة لو مرحل سنة يبقي عايزة تتظبط هنفك الصامولة ال17 بتاعة بلية الكاتينة و نخرج السير من الكامة و نلف الكامة بالمفتاح ال17 لغايت ماتظبط الزنبة قدام البنز بالظبط و نركب السير و نزق البلية علشان نشد السير ونقرط علي الصامولة كويس .

7- هنقفل غطاء الكاتينة زي ما فكيناه و البوجيه و نركب السلك بتاعه .
8- هنفك غطاء الاسبراتير و الأسبراتير بمفتاح 13 ونظبط اتجاه الشاكوش علي الركبة المكتوب عليها 4 أو الواصل فيها سلك البوجيه الأخير اللى عند الريداتير.

9- هنقفل الوش بتاع الأسبراتير و نخلي جسم الأسبراتير مهوى سنة بحيث يكون بيلف فى ايدك و حد يدور من جوة تتأكد من وش الأسبراتير راكب صح علشان ميتكسرش هو و الشاكوش و كمان سلوك البوجيهات راكبه صح و ميكونش في سلوك عريانة علشان كهربتها جامدة جداً 20000 فولت ده لو الموبينة العادية و  50000
فولت لو الموبينة الاكترونى .. المهم دلوقتى حد يدورلك العربية و انت هتلف الاسبراتير يمين و شمال سنة صغيرة لو ظابط الكلام ده صح هتدور من أول تكة .

10- على الكهرباء لغاية لما تلاقيها بتسقف و انت بتزود بنزين ووطيها سنة سنة أول ما التسقيف يروح أربط الصامولة بتاعة الاسبراتير على طول وبطل العربية ودور تانى .. بقت تمام خلاص ؟؟ .. اطلع وجرب .. لو سقفت وانت ماشى وطى الكهرباء سنة و جرب تاني لغاية لما تحسها مظبوطة .
 
وفى النهاية بعد ظبط الكاتينة والكهرباء هتلاقي العربية بقت ناعمة جداً وبتسحب ومبقتش تسخن مقارنة بما قبل .

 -----------------------------------------------------------

وبكدة نكون خلصنا والحمد لله ...
اتمنى تكونوا استفدتم من الموضوع 
ويارب يكون عجبكم 

مع تحياتى

 
جميع الحقوق محفوظة لــ Monster Fiat 128 2016 ©