الخميس، 10 ديسمبر 2015

كيفية شراء سيارة مستعملة

بسم الله الرحمن الرحيم 


 


عايز تجيب عربية ومش عارف تجيب ايه ؟؟؟
خايف تنزل لوحدك لحسن يتنصب عليك وتلبس فى عربية أى كلام ؟؟؟ 
هقولك على كل حاجه تخلى بالك منها قبل ماتنزل تشترى أى عربية عشان تبقى فاهم وعارف انت هتعمل ايه ومتخليش حد يضحك عليك وترجع تندم بعد كده وتقول ياريت اللى جرى ماكان


الخطوة الاولى : مرحلة الدراسة

حدد نوع و ماركة العربية من حيث مناسبتها لآحتياجاتك و ميزانيتك وذلك بترتيب عوامل اختيار نوع العربية 


1- هاتش باك ولا سيدان ( بشنطة ) - هل تحتاج لمساحات داخلية  كبيرة - هل سفرياتك كتير و فيها شنط كبيرة . 

2- موتور كبير ولا صغير - استخدامك اكتر جوة البلد ولا برة البلد فى سفريات ذات سرعات عالية و طويلة ، عنصر توفير البنزين مهم بالنسبالك ولا لا ، عدد الاشخاص اللى معاك فى العربية دايماً كتير ولا قليلين ولا فى معظم الاحوال لوحدك.

3- اسعار قطع الغيار
- سعر قطع غيار غالى ... مع عمر افتراضى كبير ... (ممتاز ) بس على حسب ميزانيتك )

- سعر قطع غيار رخيص ... مع عمر افتراضى قليل ... (جيد ) بالنسبة لميزانيتك لآن العربية مش هاتقف عشان قطعة غيار او اكسسوار مطلوبة )
- سعر قطع غيار غالى ... مع عمر افتراضى قليل ....(سيىء) 

 4- قطع الغيار متوفرة فى التوكيل و خارج التوكيل يبقى عظيم

5- اماكن الصيانة

- شغل توكيلات فقط (مكلف - مريح - لا يستغرق وقت طويل )
- معظم الميكانيكية بيفهموا فيها (ممتاز)
- لها ناس معينة (تبقى تعرفهم الاول )
بعد الخطوة دى هاتبقى حددت و عرفت ماركة العربية - نوع العربية - الموتور - شغل العربية بيبقى فين و اسعارة اية 
الخطوة الثانية : مرحلة التحديد
يجب ان تحدد موديل العربية (السنة ) اللى انت عايز تشتريها و ذلك من خلال : 
1- ما هى افضل الموديلات لهذا النوع - يعنى سنة كام كان من افضل الموديلات اللى نزلت فى النوع دة .

2- معرفة السعر المتوسط لهذا الموديل (السنة ) من خلال متابعة الاعلانات و الاتصال المباشر و السوق

3- هل الموديل دة متناسب فى متوسط سعرة مع ميزانيتك ولا لأ ..لو كان اعلى أنزل للسنة اللى قبلية و هكذا 

4- تنزل السوق مرة ( ليس للشراء ابداً ) و لكن للفرجة و معرفة أخر سعر للموديل دة بعد شوية فصال صغيرين ( وعلى كدة تحدد المتوسط السعرى الفعال لهذا الموديل ) يعنى مش مجرد كلام اعلانات . 
بعد الخطوة دى هاتبقى حددت و عرفت موديل العربية ( السنة ) بالظبط اللى عايز تشتريها و كمان متوسط السعر اللى فى السوق للموديل دة . 
الخطوة الثالثة : مرحلة النزول للشراء 
اهم شئ العربيات تستحق النزول إذا كانت فى اعلان او الفرجة اذا كانت فى السوق 
1- الحالة 
- فبريكة (دهان مصنع) ... بالكامل ... (ممتاز)
- فبريكة داخل فقط (تحت سنة 2000 ) ... (جيد)
- لا يوجد اى دهان فبريكة فى اى سنة (يعنى راشة برة و جوة ) ... (سىء)
- بالنسبة للموديلات القديمة ( سبعينات - ثمانينات - تسعينات ) مش شرط تهتم بموضوع الفبريكة وتهتم بحالة العربية نفسها متكونش متهانة ومبهدلة ولا تحتاج لأى مصاريف اهم حاجه

2- السعر
- اعلى من المتوسط اللى انت طلعتة ... (ممتاز) 
- فى المتوسط اللى انت طلعتة ... (جيد) 
- اقل من المتوسط اللى انت طلعتة ... (سىء)

 3- الكماليات
هى الكماليات المتعارف عليها فى هذا الموديل من هذة السنة ولا يحبذ اى اضافات اخرى أوعلى حسب مزاجك الشخصى .
كمثال ( ساوند سيستم - اسبويلر - شكمان ديفل - كساحات - كراسى طيارة ... الخ )

4- الموتور
هو السعة اللترية المتعارف عليها فى هذا الموديل من هذة السنة ( ال CC ) كمثال ( 1100 سى سى - 1300 سى سى ... إلخ )

 5- اللون
من الالوان اللى كانت متواجدة فى هذا الموديل من هذة السنة يعنى مفيش 128 فى اوائل التسعينات فضى او 127 ذهبى ولا لانسر موف .. مثلاً


6- الرخصة
 أ- الرخصة تكون سارية بس بشروط اهمها تكون بأسم المالك ومش المهم فيها أد اية المهم طالعة لمدة اد ايه
- رخصة لمدة سنتين او لمدة 3 سنين ... (ممتاز)
- رخصة لمدة سنة واحدة ... (واحنا دلوقتى فى اولها ) ... (جيد)
- رخصة لمدة سنة واحدة ... (واحنا دلوقتى فى اخرها ) ... (غير جيد) ساعتها هتضطر تسجل العربية بإسمك وترخص من جديد يعنى تخصم ثمن الترخيص من حق العربية او يجددهالك هو ويجبلك شهادة مخالفات
ب- لو توكيل ... (سىء) هتتسحل مشاوير كتير مع المرور انت فى غنى عنها


7- عداد الكيلو مترات
 يجب أن يكون متناسب مع عمر العربية بمتوسط من 17 الف كم الى 20 الف كم فى السنة الواحدة

- عداد كيلومترات مظبوط مع المعدل المذكور ... (ممتاز)
- عداد كيلومترات اقل مع المعدل المذكور ... (جيد)
- عداد كيلومترات اقل بكتير من المعدل المذكور ... (غير جيد)
- عداد كيلومترات اكبر من المعدل المذكور ... (سىء)
بعد الخطوة دى هاتكون قررت تنزل ولا لأ عشان تشوف العربية دى او قررت تتفرج عليها و تفحصها


الخطوة الرابعة : مرحلة فحص العربية قبل الشراء

أولاً : خد لفة حوالين العربية من الخارج ولاحظ الاتى :
1- طلاء السيارة

- طلاء السيارة متناسب مع العمر للموديل ولا يوجد أى أجزاء لامعة اكثر من التانية
2- ملاحظة الخدوش والاحتكاكات 
- وجودها فوق سنة 2000 ... (جيد)
- عدم وجودها فوق سنة 2000 ... (غير جيد)
- عدم وجودها تحت سنة 2000 ... (سىء)
- عدم وجودها فى الموديلات القديمة ( سبعينات - ثمانينات - تسعينات ) يعنى راشة حديث من الخارج ( ممتاز )
3- الصدمات و الحوادث
 ملاحظة اى فوارق بين الخطوط - بين الفوانيس و الرفارف - بين الباب و الحلق بتاعة - بين باب الشنطة و حلق الشنطة - بين الزوايا فى اركان العربية - طبقات عالية شوية فى الدهان عن الباقى - فوارق بين الاكصدام و جسم العربية
4- الزجاج

اى فوارق بين كاوتش الزجاج و الحلق اللى بيركب فية 
- كاوتش الزجاج جديد و اسود ولا قديم من عمر العربية 
- فى كتابة على اسفل الزجاج (اصلى ولا اتغير) 
- نقر متسابة (يبقى احسن ) ولا كلة مية واحدة و بيلمع (قلق)
- فى زجاج الابواب سيف الزجاج اللى فى الباب بالعرض قافل على الزجاج ولا مفارق (يبقى اتفك قبل كدة )
-الزجاج لابس فى المجرى بتاعتة ولا مفارق 
5- الاكسسوارات 
المرايات - الشبكة الامامية - الفوانيس - الاشارات - المساحات - الاريال - فبر الاكصدام كلها طبيعية للموديل دة ولا فيها افتكاسات فتسيبك منها احسن 
6- الكاوتش 
- تفاصيلة بارزة وواضحة وشكلة لسة جديد ... (ممتاز)
- تفاصيلة ممسوحة شوية بالنسبة لعمر العربية ... (جيد)
- تفاصيلة ممسوحة اوى وشكلة قديم ... (سىء) وتخصم تمنة من سعر العربية فى متوسط من 1000 : 5000 جنيه على حسب نوع العربية ومقاسات الكاوتش من 13 : 21
7- الفوانيس
- نضيفة و شفافة ... (ممتاز)
- متناسبة مع عمر العربية ... (جيد)
- مغببة و مشبرة ... (سىء)
8- السقف
- نفس درجة و لون العربية كلها ... (ممتاز)
- سواء من العربية بوجة عام ... (جيد)
- احسن من العربية بوجة عام ... (غير جيد)
- غير مستوى و فية اى التواءات ... (سىء)
9- العتب
دة الجزء اللى تحت الابواب ... حط ايدك تحتية و خد سحبة كدة بطول العربية 
- سليم و مستوى ... (ممتاز)
- فية حتت متاكلة و اماكن محببة كدة ... ( سىء) علامة صداء ( بارومة موجودة اسفل العربية )

10- الكارتيرات
 
دة الجزء اعلى العجل و اللى لافف حوالين الكاوتش من فوق 
ملاحظة عدم وجود اى اثر صدأ (برومة) - حتت متاكلة - أثر لحامات - اى التواءات - اثر لحاجة زى الزيت منشعة فى المنطقة دى

11- المساعدين
- وقوف السيارة كلها على خط افقى واحد ( يعنى مفيش جهة اعلى من التانية لا ورا ولا قدام )
- عند الضغط على ركن من اركان العربية بتطلع تانى لفوق بنعومة و ثبات ( غير متقطع فى الطلوع )
- عدم وجود اى اثر لزيت او تنضيف حديث ليهم ( بيبقوا فوق العجل و ماسكين العجل بالعربية على شكل عمود رفيع رأسى )

ثانياً : نظرة بسيطة على اسفل السيارة من الخارج ومن الداخل
 
1 : أسفل السيارة من الخارج :

لاحظ الأتى :
- عدم وجود اى اثر لأنخفاضات او ألتواءات
- عدم وجود صداء ( بارومة )
- عدم وجود اى اثار لزيوت او شحومات قديمة
- علبة الشكمان سليمة و مش مصدية و مفهاش لحامات و خصوصاً فى المناطق الضيقة اللى بتوصل جزء للآخر

2 : السيارة من الداخل : 

بعد ما خدت لفة حوالين العربية .. افتح الباب و ادخل عشان تقعد فيها .. بس سيب الباب مفتوح و انت بتقعد ولاحظ الأتى :
- لو لاحظت ان سفل ضلفة الباب بينزل لتحت (بيقرب من الارض ) كتير وانت بتقعد فى العربية يبقى العفشة ضعيفة و المساعدين تعبانين .
- لاحظ كاوتش الباب و حالتة
- لاحظ حلق الباب كلة (اى صداء - خبطات - لحامات - التواءات )
- لاحظ القايم (على يمينك اللى واصل بين اسفل العربية و السقف )
أى التواءات - أثر لحام قديم - فوارق بينة و بين السقف ... علامة سيئة جداً

ثالثاً : دلوقتى إقفل الباب و خش اقعد فى العربية وبص على الأتى :
 
فرش الصالون : 
 لاحظ أى أثر لخياطات او ترقيعات او حتت متاكلة فى الفرش وشوف الدواسات و فرش الابواب و الحالة العامة لكل التنجيد الداخلى و مقايستة بعمر العربية ومناسبتة لنمط شخصية البائع .
- وجود فرش اضافى ... (غير جيد) شيلة و بص تحتية
- الفرش الاصلى متناسب مع عمر العربية ... (ممتاز)
- الفرش الاصلى اقل من عمر العربية مع وجود فرش اضافى ... (جيد)
- الفرش الاصلى وحش و متبهدل ... (سىء)
فبر التابلوة
- فبر التابلوة متناسب مع عمر العربية ... (ممتاز)
- فبر التابلوة بيلمع ... (غير جيد)
- فبر التابلوة وحش و مشقق ... (سىء)
 
السقف الداخلى :
- لاحظ لو اى فوارق او هبوطات او اثار فك و تركيب فى كل السقف و التقائة بالجوانب اللى شاية السقف كلة .
- الدواسات اصلية ولا لأ و هل فى تحتها اى تأكلات او اثار لآحتكاكات مستديمة .
 
الجزء اسفل التابلوة
- متقفل كويس ومفيش أى أثار لأسلاك او لصدر العربية ... ( ممتاز)
- مفارق و فية اثار فك و تركيب ... ( سىء)
- مفتوح و فية اسلاك واضحة ... (سىء جداً) مؤشر سىء لحالة الكهرباء العامة فى العربية
 
لوحة العدادات
- اى فوارق بين الزجاج بتاع العدادات و التابلوة ... (سىء)
 
درج التابلوة
- نضيف و متقفل من اخرة كويس ... (ممتاز)
- مليان حاجات و مكركب ... (غير جيد)
- ضهرة واقع و متبهدل من جوة ... (سىء)
 
فرامل اليد
 وانت قاعد جوة العربية شد فرامل اليد للآخر ولاحظ الاتى :
- فرامل اليد بتتطلع بصعوبة وبتقف ببطىء فى الاخر ... (ممتاز)
- فرامل اليد بتتطلعبراحة و بتصد فى الاخر بنعومة (غير جيد)
- فرامل اليد بتتطلع مرة واحد بسهولة و بتصد فى الاخر مرة واحدة (سىء)
 
رابعاً : هتنزل من العربية عشان تشوف الشنطة والموتور

×1× هتروح تشوف الشنطة :
- افتح الشنطة ولاحظ بتتطلع لفوق ازاى (بسهولة بتترفع لوحدها - بصعوبة - بتقع تانى )
- شيل فرش الشنطة و بص تحت الفرش ولاحظ اى .. صداء (برومة - انخفاضات - اثر لحامات - شحومات - زيوت) كل دى علامات سيئة
- بص على اركان الشنطة اللى خلف الفوانيس الورانية ولاحظ اى اثار لفك و تركيب - اسلاك بارزة - خبطات (مسمعة جوة )

شوف حالة الاستبن :
- استبن اصلى ... (ممتاز) ساعات بيبقى اصغر من كاوتش العربية العادى (بعض العربيات )
- استبن بحالة كويسة ... (جيد)
- استبن حالتة اسواء من حالات الكاوتش اللى متركب فى العربية ... ( سىء)
 
×2× هتروح تفتح الكبوت وتشوف حالة الموتور :

أ- اللون و الشكل 

 ملاحظة لون داخل الموتور (حوض الموتور) نفس لون العربية ولا لآ
- نفس لون و درجة العربية ... (ممتاز)
- اقل من درجة لون العربية (فى اللمعان ) ... (جيد)
- متبهدل كتير عن العربية ... (سىء)

ب- الحالة العامة
ملاحظة الاركان الجانبية فوق و تحت - الوصلات - عدم وجود اى اثار نشع زيت فوق و تحت - مستوى السوائل فى مختلف العلب - عدم وجود اى اثار لحامات او شروخ او تغطيات - البطارية عليها شحم او املاح (بيضاء) - السيور ناعمة و مش ناشفة ولا مشققة - عناصر تركيب الفوانيس من ورا ثابتة و مش مفكوكة قبل كدة - علبة الريداتير مش مصدية - وش الموتور (الصدر) من الناحية المتصلة بالكابينة العزل فيها ماسك نفسة و مش واقع و مفيش اجزاء مصدية الاجزاء فوق العجل (العلب) مفيش فيها لحامات ولونها زى الباقى - الخط العرضى اعلى حوض الموتور مستوى و افقى .

خامساً : اطلب من البائع يدور العربية و انت واقف قدام الموتور ولاحظ الاتى :
- فى صوت قفشة فى التدوير ولا دارت بنعومة
- صوت الموتور نغمة واحدة ولا فيها تقطيعة او ذبذبة
- فى صوت ورة او صفارة صغيرة
- اطلب منة يزود بنزين و شوف .. الصوت بيعلى على وتيرة واحدة ولا بيقطع و فى اصوات تانية دخلت فى الموضوع
- ابعد عن العربية فى اتجاة عمودى .. وشوف فى اى دخان او بخار طالع مهما كان مش ملحوظ فى زغلله و ( ظاهرة السراب ) يعنى حرارة طالعة اعلى الموتور ولا لأ
- ارجع تانى للعربية .. شامم اى ريحة
- شوف مروحة الرياتير اشتغلت ولا لسة
- حط ايدك على الريداتير ... تستحمل تحط ايدك ثانية واحدة ولا بقى سخن و مولع جداً

سادساً : اطلب من صاحب العربية يلف الدركسيون للآخر مرة يمين ومرة شمال
- ما سمعتش اى صوت و انت واقف فوق الموتور ... (ممتاز)
- سمعت صوت طقطقة او صفارة خفيفة اوى ... (سىء)
 سابعاً : ارجع ورا العربية و حط ايدك قدام فتحة الشكمان
- سد بأيدك فتحة الشكمان لمدة ثانية واحدة .. لقيت ممانعة و قوة بتبعد ايدك جامد يبقى ... ( ممتاز)
- شيل ايدك و بص فيها لو نضيفة و معلهاش اى حاجة ... (ممتاز)
- مفيش اى حاجة بس فى اى حاجة ولو بسيطة بتطلع من الشكمان سواء ( مياة - رزاز - نقط سوداء - دخان بسيط ) (غير جيد)
- فى اى اثار لنقط سوداء على ايدك ... (سىء)

ثامناً : ادخل جوة العربية تانى ولاحظ الاتى :
1- لف الدركسيون ... ذى ما كنت واقف امام العربية فاكر ( اى تقطيع فى اللفة - تكات - صوت ) .. (سىء)
2- جرب الزجاج الكهرباء فوق و تحت الاربعة
3- بص على مؤشر الحرارة
                - ثابت فى النص ... (ممتاز)
                - بيشاور عقلة لقدام ... (سىء)
4- شغل التكييف على البارد على اقصى درجة .. ال Rpm هايعلى سنة لفوق .. دة كويس .. حط ايدك على فتحات التكييف .. بتطلع هواء بارد جداً و مستمر لفترة دقيقة لديقتين يبقى كويس
                - ال Rpm و التكييف شغال ثابت ... (ممتاز)
                - ال Rpm بيترعش و يطلع و ينزل ... (سىء)
5- شامم اى ريحة حاسس بأى صوت خفيف .. لو مفيش .. يبقى تمام
6- اطفى التكييف و خليك قافل الزجاج 3 او 5 ثوانى
                - درجة الحرارة ما رحتش بسرعة ... (ممتاز)
                - درجة الحرارة فرقت وراحت بسرعة ... (سىء)
>>>>>>>>>>>>>...<<<<<<<<<<<<<

لحظة اتخاذ القرار 

× جمع كل النقاط السلبية و سيبك من اى عناصر ايجابية
- لقيت عددها قليل ودرجة اهميتها بسيطة .... (يبقى هاتشترى العربية دى )
- لقيت عددها مساوى او اكتر و درجة اهميتها عالية .... ( يبقى سيبك من العربية دى )
× افتح الباب و انت نازل من العربية وخد قرارك أة ولا لأ ( مهما حصل بعد كدة مايفرقش معاك )

× انزل و اتكلم مع البائع فى تمن العربية و فاصل و اذكر كل مدة احدى السلبيات اللى جمعتها فى دماغك ( مش مرة واحدة ) وحاول توصل معاة لآحسن سعر ممكن ( بدون غتاتة طبعاً ) 

بالتوفيق ومبروك عالعربية مقدماً ....

----------------------------------------------------

يارب يكون الموضوع عجبكم ...

مع تحياتى






جميع الحقوق محفوظة لــ Monster Fiat 128 2016 ©